«Суспільство має платити не за кризу, а за вихід з неї»

Ігор
07.09.2011
Шановний Віктор Михайлович, в статі журналу "Форбс",від вас прозвучав коментар, що ви бачите майбутню систему освіти в Україні кардинально по-іншому ?! Можете будь ласка розкрити своє бачення майбутньої системи освіти, що потрібно реформувати і як швидко це потрібно робити, чому ?! Дякую.

Віктор Пинзеник: Шановний Ігоре! Впевнений, ми єдині в позиції, що призначення освіти - підготовка висококваліфікованих громадян країни. А чи відповідє цій меті система фінансування, що орієнтується в розрахунку на учня (не зачіпаю вузи, де вона взагалі незрозуміла)? Чи є в учителя стимул до "виробництва" високоякісного продукту? Немає. І справа тут не у розмірі зарплати, а в принципах. Система тримається на громадянській та моральній позиції вчителя, але жодною мірою не заохочує прогрес. Незалежно від роботи оклад (різного роду доплати, надбавки тощо, що не міняють суті).
Як зробити нашу освіту кращою у світі?
Мушу зробити відступ з роз'ясненнями. Кажуть, в Україні діє безоплатна освіта. Це не більше, ніж міф, що, на жаль, зафіксований у Конституції. І я не маю на увазі платежі, що роблять батьки у тій чи іншій формі за освіту своїх дітей. Це тільки додаткова проблема. Освіта фінансується з бюджету. А формується він з нашої кишені. Хочу наголосити: виключно громадяни України формують бюджет України. До копійки. Підприємства є лише податковими агентами, перераховуючи кошти, котрі отримали від громадян. Канал надходження коштів та їх джерела - зовсім різні речі. При необхідності детальніших роз'яснень мого твердження - готовий їх надати в розрізі всіх головних податків.
Після цього відступу вернемося до освіти. Кожен з нас вносить до бюджету (спільного кошика) кошти, а потім чиновник "відносить" їх у школу, в оплату навчання наших дітей. У мене давно виникло просте запитання: а хіба я сам не можу віднести гроші в школу, хабі для цього потрібен спеціальний посередник, який на відміну від мене, витрачатиме не свої гроші? А звідси зрозуміла спокуса у розпорядженні не своїми коштами до такого явища як "відкати".
Освіта має бути поставлена у систему прямих стосунків. Батьки самі обирають школу, яку оплачують. Школи перестають бути бюджетними установами. Вони самі встановлюють умови оплати своїх працівників. Ми купуємо у школах специфічну "послугу" - освіту. Зрозуміло, що ми зацікавлені у кращій послузі. І ми отримуємо головне для цього - свободу вибору, а освіта потрапляє в нашу залежність від цього вибору. Ми перестаємо платити в бюджет кошти на освіту і кожен з нас стає їх розпорядником. Тобто це потребує зміни податкової системи, принципів визначення мінімальної зарплати, системи соціальної підтримки (багатодітні, малозабезпечені сімї) та багато інших. Я не зачіпаю зараз багатьох принципових деталей. Вони непрості і потребують ретельного опрацювання. Важливо зараз говорити і зрозуміти філософію нової системи. Бо в кожному з нас ще сидить нав'язана колись і нав'язувана нам зараз "зараза" безоплатного, за що незрозуміло хто заплатить.

Останні коментарі:
Новий коментар
Ваше Ім'я:*
Тема:*
Коментар:*
CAPTCHA
Введіть слово з малюнка *:
* - обов'язкові поля

Звернення громадян
П.І.Б*
Текст звернення*
E-Mail*
CAPTCHA
Введіть слово з малюнку*: